Friday, July 29, 2011

Tahniah Sahabat-sahabat di Pulau Pinang

Salam,

Saya cuma nak berkongsi perkembangan terkini di Gelanggang Bertam,S.P.U. Pulau Pinang.

Sejak awal tahun 2010 Gelanggang Bertam telah berpindah dari dewan Taman Bertam Indah kepada dewan Taman Bertam Putra di kawasan perumahan Fasa 5. Asalnya ahli-ahli belajar sejak 2008 dengan menumpang aje di kawasan dewan Taman Bertam Indah. Berlatih dengan berkongsikan lampu dewan ( orang menyewa untuk bermain badminton )dengan berlatih atas pasir ( sebab belum turap), kadang2 depan lobby dewan ( sebab hunan )dan kadang2 di kawasan parking dewan ( selepas turap ). Waktu tak menentu sebab, bergantung pada masa saya turun penang.

Akhirnya, bila dewan Bandar Putra siap sekitar awal 2010, Pak Sheikh dan Pak Addy ajak pindah kesana. Penggunaan dewan itu juga atas persetujuan pengerusi taman itu iaitu Hj Hamid, untuk kami gunakan untuk aktiviti Lian Padukan. Pada masa itu hanya ada taekwondo, itu pun siang hari.

Harapan saya, Pak Sheikh dan Pak Addy selain kita ber Lian, sekurang-kurangnya Taman ini ada mewujudkan satu aktiviti yang bermanfaat untuk penduduk di taman ini dan kawasan sekitarnya. Bagi saya taman ini agak jauh dan terpencil.

Impak dan faedah yang saya perhatikan ialah walaupun tak ramai, tetapi kelas dan gelanggang ini berjaya menarik remaja-remaja yang melepak untuk menyertai Lian padukan. Sekurang-kurangnya budak2 ini ada tempat untuk di tujui dan berkumpul. Peluang ini digunakan oleh saya dan sahabat2 saya untuk memberikan nasihat dan mendidik mereka.

Walaubagaimanapun penggunaan dewan ini terganggu sejak beberapa bulan ini, akibat dari ketidakperihatinan beberapa individu yang menggangu perjalanan kelas, yang diadakan setiap sabtu, 930 malam.

Akhirnya, bulan lepas, muncul notis yang sesiapa yang perlukan penggunaan dewan ini kena buat surat permohonan dan sewa akan dikenakan....

Bagi saya ini mengarut....Tapi takpe, saya dah buat surat dan menunggu pihak MPSP untuk reply. Harap yang terbaik Pada masa yang sama, atas semangat dan tanggunjawab sahabat saya Pak Sheikh, Pak Addy dan adik Anas dan rakan2 lain telah mencari tempat alternative di kawasan taman untuk buat gelanggang sementara. Sebelum ini cuba2 berlatih di padang pada waktu malam tetapi telah meninggalkan kesan dan bau yang kurang menyenangkan...:-( pada ahli.

Tahniah sekali lagi atas usaha sahabat-sahabat saya di Bertam, Pak Sheikh, Pak Addy, Anas dan Yusri bersama-sama saya dan Lian Padukan.

Selamat Menyambut Ramadan Al-Mubarak.

No comments:

Post a Comment